Ma pages

May 19, 2011

Allah sebaik-baik perancang! He know best!


ASsalamualaikum….

Sepinya rasa Renovate Ur Hearty sejak 2,3 bulan ne… bilala gamaknya aku nak jadi penulis yang istiqamah…..
catatan aku hari bukanlah sesuatu yang menarik untuk kalian mendengarnya..tetapi ap yang aku rasa ini, sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata…Allah sendiri memahaminya,..

Dua tiga bulan yang lalu, aku sibuk mencari company2 y sesuai dengan majorku dan minatku untuk menjalani latihan industry (practical) iaitu graphic design, minatku lebih tertumpu kepada graphic advertising , animation ataupun 3D. KL ibu kota raya menjadi tempat pilihanku. Setelah disuggest seseorang, aku mula jatuh cinta dengan satu company ne y terletak di jalan jelatek, KL . Berdekatan opis KRU record’s. Ntahla..hati aku memang nak sangat pegi situ tambahan sudah mendapat lampu hijau dari Mak sedara yang ada di sana untuk menumpang di rumahnya.
Borang pun dihantar…..(berdebar2)

2,3 ari selepas itu, aku menghubungi opis itu kembali untuk mendapatkan jawapan..

aku : Assalamualaikum cik, sy ………bla...bla………..erm……ada terima surat saya x?
opis : waalaikumussalam…owh..kamu…aa..ade…tapi belum bukak lagi.. sebentar ye,nanti saya call awak balik..
aku : owh okey..(=’’=)

10min kemudian..

opis : erm..adik maaf ye, tempat sini dah penuh, dah ada student2 praktical dr U lain… tapi akak bolah tolong. Kat depan opis kami, ada company graphic y sedang mencari graphic designer. Ne rahsia tau!, sebab mereka belum pun iklankan jawatan tu kat paper..hehe..
aku : er,..yeke..erm..takpala macamtu ( hampanya….)
opis : erm..ne no fone nya..adik try contx yer..
aku : owh time kasih byk…:)
opis : sesame…:)


“Fuh, sedihnya rasa time tu..herm..Sungai Petanilah nampak gayanya ”
Keadaan ini berbeza pula dengan my gorgeouss mum’s kat rumah..Actually, dya lebih suka anaknya practical tempat yang lebih dekat walaupun tanpa gaji.. risau benor..samalah ngan my brother.. pokok kata ramailah y xbrapa harap aku ne pegi jauh…erm..=’’= ( I’m 22 lah)

15 Mei 2011

Bertolak lah aku, abang dan mak ke Sungai petani untuk menghantarku dan barang2… Dalam kami tiga orang rupa-rupanya sorang pun xfamiliar sangat dengan bandaraya SP neh..Sepupu aku yang naik moto yang akan aku gunakan di SP sajalah yang tahu serba sedikit selok belok SP..tu pun… jalan jauh yang dya bawa kami..huhuh..sabo jela….Di sini…aku memilih untuk menumpang bilik dengan dua orang akhwat di hospital Sungai Petani. So, lebih kurang macam duduk hostellah..hek2.. Pada petang itu aku dan family pergi melawat tempat kerjaku itu y terletak di lagenda height bagi memudahkan aku dengan melihat suasana, jalan, stesen minyak, gerai dan segalanya.

Thank’s A lot My Luvly Family!

16 Mei 2011

Bermulalah kehidupan aku sebagai budak practical y xcited mencari pengalaman..
awal betol aku bersiap..haha..8.20am dah bertolak walaupun sebenarnya opis hour 9am-6pm. Mak dah pesan awal2 suruh pegi awal sebab takut sesat jalan pulak..adoila….^___^

8.45am : baru sampai opis.. ( lama betol perjalanan..maklumlah ikut jalan jauh..dahla nak nak dekat sepluh traffic light y dilalui semuanya merah!)

9.00 am : “lengang je…
9.15 am : “ biar betol…takkan cuti kot..erm..takpa2..tggu ja dulu.sabar la sarah..

9.30 pm : ( pelik amat sangat lalu amek kputusan utk call bos)

Aku : Assalamualaikum cik,er…betol ke sy daftar arini…xda orang pun..?
bos : waalaikumussalam…owh..sorry2 sya lupa nak bagitahu yang saya dah pindah opis dekat laguna..
Aku : (what…!!) owh yaka..er..okey2..sory saya lambat sikit sebab nak kena cari peta dulu ke laguna.. (padahal xla jauh sgt:P)
bos : okey2..takpa

Herm..dalam hati aku..dah xtaw nak pikir apa..dah la tahu jalan…aku takut jauh je tempat tu…Last2 aku jumpa juga destinasi yang dituju,, alhamdulillah , erm..xsangka bos aku ne cantum company grafik dia dengan restoran yang diasaskan oleh isterinya..wah....sesampai je..kaget aku…aku sorg je perempuan..3 lagi lelaki dari somewhere..(mengeluh lagi aku…astaghfirullahal’azim) nasib baik ada isteri & kaum keluarganya yang lain menguruskan restoran.

Dipendekkan cerita…

Aku tak sangka Allah permudahkan segala perjalanan aku yang kalau ikutkan aku xmahu pun ikut jalan yang terbaik itu!

Aku mengeluh apabila xdapat company yang aku inginkan,

Aku mengeluh sebab company yang aku practical sekarang tak bagi elaun,

Aku mengeluh sebab opis bertukar tempat,

Aku mengeluh sebab hari pertama bekerja aku ikut jalan yang jauh,

Sebaliknya :

Aku sangat bersyukur kerana practical di sini setelah mendengar rakan2ku yang practical di KL mendapat layanan yang teruk. Kerja lebih masa yang melampau sampai tak diberi ruang untuk solat. Kerja yang banyak sebab byk dapat tender.Aku baru dapat tahu yang mereka akan direject oleh syarikat tu… Kesiannya..:( Sabarla semuanya…yakinlah ada hikmah & kasih syg Allah di sebalik semua ini...

Setelah dapat tahu yang company aku sekarang tak bagi elaun, aku mula penin+risau@____@

“mana nak cari duit oi…3 bulan tu…kesian la mak aku..huhu”

Aku bersyukur sekali lagi yang opis ini dipindah ke restoran di laguna itu sebab hari2 makan tghr & pagi disupport..Fuh..memang langsung x diduga..Kalau la opis ne masih di tempat yang lama dah tentu-tentu aku tak dapat nikmat ne kan..seb sikit la bajet aku..hehe ..Mak la org yang paling happyJ..

Hari pertama aku memang memenatkan..penat bawa moto dicelah2 orang ramai & traffic light yang langsung tak bagi chance..pukul 6 kuar opis, 6.45 baru sampai bilik…mauunya tak mengeluh..Hari kedua & seterusnya barulah aku ikut jalan baru yang ternyata memakan masa 10minit je (petua jalan yang diberi oleh housemateku)..sabo jela..:P Tapi rupa2nya..hikmah yang tersembunyi ialah aku dah mula tahu selok belok jalan di SP ne dek kerana perjalanan aku yang jauh tu..Tergelak aku apabila teringatkannya kembali..heheh

Perkara yang paling best aku berada di SP ialah aku jumpa usrahmate yang baru..& bkenalan dengan akhwat2 di SP. Sikap yang mereka tunjukkan benar2 buat aku tkesan dan muhasabah balik iman aku yang lemah. Creadit to my housemate! Aku ingin jaga mutabaah amal aku sebaik mungkin.. Guide me Ya Allah..

Satu ja persoalan y masih aku belum temui jawapannya.. “kenapala..aku sorg2 je perempuan dkt company ne”…huhu..Namun, aku yakin…Allah maha mengetahui jalan yang terbaik buat hambaNya..

Teringat aku pada ayat indah ini :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.”

(al-Baqarah :216)


HANYA ALLAH SEBAIK-BAIK PERANCANG……

ALHAMDULILLAH…THANK YOU ALLAH….


***orang2 RM: tnxs 4 da cutety pink's bag & RM10...lov urs..huhu

creadit to :

  • Mum&Dad
  • Family
  • Akhwat Penang specially org2 RM
  • Akhwat SP speacially Ukht Mazwin & Ukht Nabilah
  • Company Member's
  • My luvly friends
  • My self




No comments:

Post a Comment

UrComment..