Ma pages

August 24, 2010

Dugaanku

lamanya tidak bertinta,,,

kebatasan waktu...mmbuatkan bloggerku sunyi dari kata2..
sedikit sharing mengenai satu peristiwa y berlaku dlm hidupku baru2 ini.. xsangka demam dan sakit badan y dirasai rupa2 rupanya adalah jangkitan virus nyamuk eades! '' bertuah betol si nyamuk ne gigit aku,,, Free jer kena DENGGI..huhu..'' Sungguh ini pengalaman pertamaku..Bermula ketika aku & rakan2 mengikuti satu daurah Ramadhan berdekatan pusat pengajianku,,( tapi sakit kepala tu dari rumah sewa kesayanganku ne lagi)

Apa y berlaku masa Daurah ???

Malam pertama selepas iftar..lagakku maseh okie ..even, dah rasa2 penin2 lalat time tu.. sehinggalah semua org abes tarawikh dan sedikit tazkirah dari sorg kakak... pastu masing2 dibenarkan prepare untuk tidur @ digalakkan utk buat amalan2 sunat.. Aku yang masih penin2 lalat tanpa segan silu mengambil keputusan utk terus tidur... Setelah toto dibentang, bantal disusun aku pun terus menghempapkan tubuh kecilku di atas toto.. Entah kenapa tiba2 aku dilanda sejuk yang teramat..walaupun kain batik comelku menjadi mangsa sebagai selimutku ia langsung x memberi kesan..lantas, kain telekungku pula menjadi mangsa...Sungguh x senang tidur aku malam tu.. sejam sekali pasti terjaga disebabkan kepalaku yang sakit dan kesejukan yang amat sangat....!! ''kesian bobo di sebelah..sorry ya.." imsak pagi keesokannya aku gagahi bangun siapkan sahur.. (yela..jadi Ajk Makanan aku time tu) Setelah sahur...aku terus mandi demi menghilangkan sakit kepalaku y membelenggu ini..Alhamdulillah...kureng la sikit.. Setelah baca mathurat selepas Subuh aku kembali ke tempat tidurku...untuk baring sementara... ''Aduh... migrainku semakin berleluasa nampaknya..." Rakan2 terdekat menyedari apa yang berlaku... " Tidurla Sarah......" Kata mereka... Time akhwat2 lain bersenam di bawah.. aku mengerepot sejuk di atas..Kedengaran dari jauh.. irama Ruhul Jadid dan Senaman Si Tommy.. "aaah.... bestnya derang....rugi2.." Keluh hati kecilku..

Slot pertama pagi itu...aku gagahi utk ikut serta... Rugi rasanya kalau x mendengar Perkongsian kakak2 @ akhwat2 dari Oukland ne,... Namun.. nampaknya keadaan x mengizinkan...panas badan mula menular...sudahla migrainku x hilang lagi... Aku lantas.. meminta izin dari Ukhti Che Ah untuk berehat di atas.... Tumpuanku sudah hilang kemana.. Rehatlah aku dengan linangan air mata,,,huhu...:'( sakit kepala x terhingga.. Tengah aku rehat ade sorg kakak datang bawa roti arab...uiks... ( aku x posa ritu.. Allah bagi cuti ..kebetulan..he5) Dye paksa aku makan roti tu ngan ubat sekali... huhu... Lepas la sesuap...pastu dah nak terkeluar balik dah... Apapun, syukran jazilan Ukhti Aifa..:)

Dua tiga orang mnyarankan agar aku dibawa ke klinik,,, uiks.. xyah la...huhu.. bawakan aku blek umah je..Baliklah aku ditemani oleh sorg akhawat... xingat pula namanya..
Sesampai di rumah...Terus aku mencari tilam@toto empukku.. K.Fiza terus bertanya... "Aik...dah balik dah...?" xnak g klinik ke.... " lebih kurang begitula soalannya... Aku lantas menjawab... ''xpela...sikit jer..." ( jual mahal konon:D)

Keadaan aku berlarutan bermula malam jumaat... sehingga ke hari Ahad.. Nampakya,.. Ahad tu aku tewas...Aku bersama Kak Amal ke Klinik Aman.. Sebuah Klinik panel USM.. Yang tu jer bukak ari Ahad...Di situ, xda apa y berlaku...Dokter jer bagi ubat..tanpa MC..

Esoknya..(Isnin)

''Macamna nak ke kelas ne...aduh!.." xlarat lagi...huhu... Dengan bantuan Kak Amal sekali lagi aku ke Klinik...tapi kali ini Klinik Syifa'... MC dua hari Dokter ba'i bagi.. alhamduillah..

Lusanya...(Rabu)

Keadaanku yang mula sakit2 otot dan loya ditambah pula najis berdarah... menyebabkan Kak Fiza menceritakan keadaanku kepada Mak Cik Pah.. Hal itu, memaksa aku untuk aku ke Klinik Syifa' sekali lagi ditemani Mak Cik Pah pula kali ini.. Wah! ade keta hitam depan Klinik..means.. Dr Daniel bertugas..malunya... Sempat lagi hati kecilku bermonolog sendiri..huhu.. " Awak kena banyakkan makan sayur dan buah2an.. habeskan juga ubat2 yang saya bagi tu... kalau x ok datang balek..." ngomel Dr Daniel kepadaku...
"Baik Dokter..!!"..:D Terima Kaseh!"

Yeeaa..dapat MC lagi..sehari jela..(alhamdulillah)

hari Khamis...

haa...harini dah xde MC tau sarah zaini... hermm...cetus hatiku..
Dengan berpura2 kuat..aku mengajak kak Fiza utk naik moto hari ne ke kelas Aqidah.. means aku bawa moto.. " Larat ke Sarah??.." Seru Kak Fiza kepadaku... Dengan yakin aku membalas... " InsyaAllah..!! bleyh2..'' Nasib kami amek paper yang sama...:D Sebelum ke kelas tiba2 gusiku berdarah... " aih... napa plak ne" ngomel aku sendirian... Sempat aku memberitahu kak Fiza akan situasi itu,... " xpayahla ke kelas arini..." cadang Kak fiza.. "Aih...xpa2...lagipun xde MC rini.."balasku lemah.. " alaa... kak fiza bley settle dengan Dr Farid..jangan risau " pujuk kak Fiza. "Eh, xpela...ok ne.." jawabku degil..huhu
Dengan kedegilanku...pergilah kami bersama2 ke kelas Aqidah..

Setelah habes kuliah...Kak Fiza menyarankan aku untuk terus balik tanpa terus ikut kelas tutorial.. Aku mengangguk tanda setuju.... ( memang dah xlarat kot) Setelah minta kebenaran dari Dr Farid, aku lantas pulang........

Di rumah..

Tiba-tiba...aku mendapat calling dari kak Fiza..

" haa..sarah,cepat2 ciap...kita pergi hospital dengan Kak Aisyah.." seloroh Kak Fiza.

"haaaaa.....hospital!!??.. nak buat apa..'aduh.."..jawabku dalam keadaan terkejut.

"alaa...jomla..packing barang siap2..takut kena tahan.." balas kak Fiza.

Aduh...Sumpah! aku xnak pegi..huhu...sebab aku rasa xdela teruk sangat aku ne..
terpaksala aku siap apa yang patut tanpa packing barang2... ( xkan kena tahanla... sikit je ne...ceewah)

Di hospital...

Aku dan kak Fiza terus menuju ke Wad pesakit luar.. setelah ambil no. aku menunggu buat seketika... ''hermm..naseb xramai sangat'' getusku.. Tiba giliranku, pergilah aku ke suatu bilik bersama dengan Kak Fiza. Ade sorang Doktor India kat dalam. Setelah cek tekanan darah dan sembang cikit2 dengan doktor tu, aku disuruh untuk test darah..

HASILNYA....

"erm...memang DENGGI la dik..platlet dan lain2 suma rendah..dats why gigi awak berdarah..Kena tahan wad ne..." Senyum jer Kak Fiza tengok aku...heheh

AKU...

er..er....macam xcya... aku cek main2 jer.. rupanya betol..Nak wat mcmna... terpaksala....huhu...pergilah aku dan Kak Fiza menuju Wad Denggi..

Di Wad Denggi...(HOSP Pulau Pinang)

Setelah cek berat & tinggi..aku dibawa ke katil.. " aiseyh ...derang ne campur lelaki perempuan ke..aduh!." keluh aku sendirian.. xpatut kan.. herm.. Duduklah aku dikatil ditemani kak Fiza yang setia...hee..dalam masa yang sama Kak Aisyah balik ke rumah sewaku untuk ambil baju & barang2 peribadiku..Kesian derang kn.. Dalam 40min.. kak Aisyah sampai bersama dengan Ilah dan kak sumaiyah.. Dalam waktu itu, tanganku sudah dicucuk jarum untuk masuk air... sakit juga yer..:P petang itu juga Kak Laila ( salah sorg Doktor merangkap teman) datang melawatku dan menemaniku solat Asar.. Dye cakap.. Denggi ada 3 jenis... Denggi biasa, dan Denggi berdarah 1 & 2.. Aku, kategori Denggi Berdarah 1.....hermmm


Hari2ku bersama jarum, air, darah, nurse dan Doktor..
4 botol air dimasukkan kedalam tubuhku sepanjang aku ditahan selama 2 hari.. Fuh.. memang kenanganla..nasebla..demam kebah cepat dan darahku semakin normal.. xsanggup aku nak hidup lama2 kat wad Denggi tu... Susah kot nak solat, nak mandi nak itu nak ini.... sebab kena heret tanganku y berjarum dan botol air..huhu...
herm...sikit je kan dugaannya berbanding orang lain yang lebih teruk berminggu2 di hospital...penat..penat...lebih lama lagi kat situ, dah tentu2 xbleh angkat tangan pasal asik kena cucuk...sekarang pun dah lebam kiri kanan....@_@

SERONOKNYA...

tapi pengalaman y seronok....dilawati rakan2 dan keluarga... best sangat,,,terharu..T_T
jazakumullah sumanya...

SEKARANG..selasa/24 Ogos 10..

Tubuh kecilku maseh berasa kebas2, sengal2, lenguh2 dan sebagainya... walaupun demam dan sintom2 lain dah hilang...Solatku still kena duduk...sebab xleh nak diri lama... macam2 dah uzur sgt pulak...=_='' tangan n jari jemariku sukar untuk bergerak aktif... mengada2 kn...tapi memang itu y orang kata... bisa Denggi ne ( lenguh2) lambat pulih.... macam cikugunnya.( betol ke eja ne) lebih kurang,,,Apapun alhamdulillah aku dah bley ke kelas bermula hari ini... Banyakknya kerja tertangguh... sokeyh sarah... u can>>>>:DD

p/s : jagala kesihatan dan kebersihan rumah anda:P
: Denggi membunuh tau!

pen off...:D

No comments:

Post a Comment

UrComment..